tirsdag den 3. januar 2012

Sjov med skrumpeplast

Først vil jeg gerne sige tusinde tak for alle de søde Nytårs hilsner som jeg har fået op til nytåret og så et varmt Velkommen hos Lulufant i år 2012. Håber at I alle kom godt ind i dette nye år.

Jeg har kastet mig over noget nyt kreativt, som jeg syntes er utrolig sjovt og spændende at lave. Nemlig Skrumpeplast!! Ideen fik jeg, da jeg huskede tilbage, på dengang jeg gik i fritidshjem. ( fantastisk tid ). Det var nok rigtig der, mine kreative evner bredte sine vinger ud for alvor. Kan huske, at jeg syntes at det var vildt fascinerende at man kunne male eller tegne på et stykke plastik, som egentlig bare ligende et stykke alm. papir, for derefter at det kom ind i ovnen og se det krympe til minimal størrelse. ( Engang imellem kunne det skisme være rart, hvis man selv havde den effekt..... Bare ind i ovnen med sig og så krympede man 1/3 del af sin størrelse).. Hmmmm.... Lige et mindre sidespring  :)  :)  Og så tilbage til der hvor det startede..
Jeg har selv nogle pyntekranse til lysestager fra Walther & Co og dem er jeg helt vild med, men de er kun til alm. lys. Så jeg tænkte, at måske kunne jeg selv lave nogle, bare til bloklys, jeg skulle bare lige hitte ud af hvordan og af hvad jeg kunne lave små tynde flag af....Og så var det nemlig lige der, jeg huskede tilbage til skrumpeplasten i fritidhjemmet.
Derefter gik turen straks op til Panduro, hvor jeg hurtigt fandt det forglemte vidunder materiale. Flagene jeg har lavet er i hvid skrumpeplast. Jeg har malet på begge sider af skrumpeplasten med en rød Promarker og derefter klippet det ud i den størrelse, som jeg syntes at den skulle være. Måtte lige prøve 3 forskellige størrelser før jeg syntes, at jeg ramte den ønskede størrelse efter at flagene havde skrumpet  i ovnen.
Dernæst har jeg til mine pyntekranse brugt kraftig ståltråd i sort ( som har fået et lag tynd grå maling, så det ser mere ud som metal/zink ). Jeg har snoet "guld"ståltråd om den sorte/grå ståltråd og sat skrumpeplast flagene ind i løkkerne. Og Vupti nye smarte lysekranse til mine bloklys.
Hvis I selv skulle få lyst til at kaste Jer ud i skrumpeplastens verden, så prøv først at klippe 1 flag ud og sæt den i ovnen, så du kan se om du har fået netop din ønsket størrelse. Husk at temperaturen i ovnen skal ligge imellem 140 -150 grader. Skrumpeplasten skal blive i ovnen til det ikke bevæger sig mere eller ca. 1- 2 min.  og derefter ligges der noget tungt oven på så de bliver helt lige. Hvis det ikke lige lykkes at få rettet dem helt ud, kan man altid lige give dem en tur i ovnen igen og så ligge dem i pres igen.
Hvis I vil se, hvad jeg ellers har brugt skrumpeplasten og de små flag til så kig med i denne uge  :)











6 kommentarer:

Indretning og ideer i sommerhusstil sagde ...

Smiler tænkte nok der var ved at blive lavet noget stilhed før stormen.Ja de er fantastisk er også glade for mine og dem har jeg valgt ikke at pakke væk sammen med julepynten:-)Takker for din søde kommentar på indlæget idag Jep jeg er så glad bliver bare godt når vi bliver helt færdig.Stort Kram Else

Anne O sagde ...

Kære Tina, hvor er de bare fine - dem kunne du da godt sætte i produktion? Jeg var gerne første køber - smiler ;0) God og sjov tanke den du havde - hvis man selv kunne skrumpe på samme måde - hi hi. Knus Anne

Ditte sagde ...

Super sød idé ;) Glæder mig til at se hvad du ellers har lavet.

Ballerina sagde ...

Du er simpelthen bare så dygtig!!!!!! Super flotte ting du altid laver! Knus fra mig:-)

Solvejfire sagde ...

Hvorl er de bare søde, synes dine kreative ideernes så gode :)

Lulufant sagde ...

Tusinde tak for alle roserne ;D))
Til Else.. Ajjj... det er nu ikke fordi jeg har lavet en masse at jeg først kommer med årtets første indlæg, mit haleben og skulder driller mig simpelthen bare så meget i øjeblikket, det er bare så irreterende.. Men ellers kunne du såment godt have ret, der plejer måske nok at være stille i et par dage og så ligger jeg noget ud som jeg har kreeret.
Til Anne.. Jooo måske en dag jeg skulle åbne en biks med mine ting, men det kræver så jo også bare at der er kunder og interessen stadig er der.. Og ja, det ville være super skønt hvis vi alle have indbygget en skrumpe mekanisme ik :)

Tak Ditte, du er mer' ind velkommen til at kigge forbi igen..

Tak ballerina for de søde ord.

Tak Solvejfire :)

Ha en dejlig dag derude i blogland
Knus fra mig