mandag den 30. januar 2012

Hov hvor blev jeg af....

Ja, jeg ved det godt, at jeg har været lidt stille i den sidste stykke tid og at der ikke har været så mange indlæg fra mig. Jeg tror bare, at jeg er inde i en fase, hvor jeg er total non kreativ og uoplagt. Jeg føler, at jeg befinder mig i min egen lille hule og den virker lige nu rar og tryg. Inspirationen er der simpelhen bare ikke for tiden og det er der ikke så meget at gøre ved i øjeblikket. Det må tage den tid det tager'. Godt nok er jeg meget kreativ anlagt men ide'erne skal jo også lige være der først. Jeg håber dog på, at min inspiration meget snart vender tilbage, men nu må vi se. Så indtil videre må alle Jer eventyr og krea elskende mennesker have lidt tålmodighed med mig. Jeg er trods alt også kun menneskelig og har også brug for at stoppe op og lugte til duften i bageriet.
Med det sagt, har jeg istedet for kastet mig over mit eget lille bolle bageri efter utallige opfordringer fra min lille familie.
Det er efterhånden også et stykke tid siden at jeg har bagt, og ikke alle har været lige tilfredse her på hjemmefronten med den beslutning.
Så med nye forfriskninger kan alle hygge sig med hjemmebagt tebirkes, boller og kanelsnegle. Om med det humør jeg kører i øjeblikket, så er det bestemt tiltrængt med lidt " hygge forsyninger"  :)
Jeg elsker Amo's bagebøger og det er også her jeg har opskriften fra. Jeg syntes at de bliver helt fantasiske og smager skønt. Bøgerne fra Amo kan købes i de fleste forretninger  feks. fra Bilka og Føtex. Og så er de billige bøgerne, ca. 30 kr. og der er tonsvis af lækre opskrifter i dem. Indtil videre findes der 4 af slagsen og jeg bruger dem ofte når jeg bager.
Denne gang vil jeg dog nøjes med at give Jer opskriften til kanelsneglene, så hvis I ikke har prøvet denne opskrift endnu, så er der en god undskyldning for at bage dem nu. For de smager skønt og de kan nemt fryses ned og tages op  på en aften hvor man lige trænger til lidt hurtigt lækkert. Et smut i ovnen og så er de frosne kanelsnegle så gode som friskbagte.

Kanelsnegle:


  • 500 g hvedemel
  • 75 g smør eller margarine
  • 50 g gær
  • 1 æg
  • 2 ½ dl mælk
  • 1 spsk. sukker
  • 1 tsk. salt
Remonce:

  • 100 g smør
  • 100 g brun farin
  • lidt kanel
Lun mælken og opløs gæren heri. Tilsæt melet og de øvrige ingredienser og ælt det til dejen er glat og ensartet. Lad dejen hæve tildækket et lunt sted i ca. 40 min. Tænd ovnen på 220 grader (varmluft 200 grader). Rul dejen ud til den er ca. ½ cm tyk. Smør den med remonce og drys lidt kanel ud over. Rul dejen sammen til en roulade og udskær i ca. 1 - 2 cm. bredde stykker. Pensl kanelsneglene med et sammenpisket æg eller med mælk. Bag kanelsneglene midt i ovnen i ca. 8- 10 min.


Velbekommen












4 kommentarer:

Indretning og ideer i sommerhusstil sagde ...

Kunne da godt lige nyde en af dine dejlige snegle til kaffen:-)takker for en hyggelig snak og ja Tina der er et menneske bag hver en blog og vi kan alle som dig få perioder hvor vi er tappet for energi samt at kræfterne ikke lige er til at ligge nyheder på bloggen og det er der ingen der skal undskylde for ej heller dig.Så jeg håber du nu giver dig selv ro sammen med din dejlige børn og mand og vender tilbage når du er klar.Jeg er jo en af de heldige derved hvor du er og skal nok passe på dig vi snakkes søde.KNUS Else

Anne O sagde ...

Nybagte kanelsnegle er sørme da heller ikke de værste ;0) Jeg er også ret glad for AMO´s opskriftsbøger. Knus Anne

Lulufant sagde ...

Tak i lige måde Else, du ved lige hvornår du skal ringe. :) Jeg sender et par stykker med luftpost ;D) Tak fordi du er dig <3

Tak Anne, jeg elsker også at kigge i de bøger, bøgerne er nemme og ligetil uden så meget dikke dare.. Jeg må snart igang med de kager du har fået bagt, for de så godt nok lækre ud.

Ha' nu en dejlig aften.
Knus mig

Solvejfire sagde ...

Det ser bestemt dejligt ud med en omgang snegle til en god kop kaffe :p at bage er da også, at udfolde sig kreativ, bare en anden side end den du ellers har dyrket, i den tid jeg har fuldt dig :)
Dejligt med dine indslag
Knus jeanett